bildet viser en ansatt

Connie Sørpebøl med bestått fagprøve

Connie Sørpebøl har vært lærling hos Aasum Bil AS gjennom hele koronatiden og vel så det. Nå har hun fått fagbrevet, og er snart ferdig med lærlingekontrakten. Rett over sommerferien er hun på plass i verkstedet som fast ansatt mekaniker.

– Det har vært en veldig fin lærlingetid, men jeg føler meg absolutt ikke ferdig utlært selv om jeg nå endelig har fått fagbrevet. Her på Aasum Bil AS dukker det stadig opp noe nytt. Vi får ikke bare inn nyere biler av ett bestemt merke, men alle typer kjøretøy, både gamle og nye og alle slags modeller. Det er det som gjør dette så artig, sier den ferske, men likevel erfarne mekanikeren.

Lært veldig mye

Sin ferske autorisasjon til tross, har Connie Sørpebøl allerede et temmelig langt billiv bak seg.

– Det ligger vel litt i blodet. Bestefaren min var landbruksmekaniker, og en god kamerat av Ivan Aasum. På videregående tok jeg mekk og kjøretøy på Sentrum i Kongsvinger og lakk på Elverum, sier damen, som måtte runde 30 år før hun fant veien tilbake til mekanikeryrket. I september 2018 ble hun sendt på arbeidstrening til Aasum Bil AS fra NAV, og allerede i februar året etter skrev hun lærlingekontrakt. Nå er hun på rett plass, og roser miljøet hos Aasum Bil AS.

– Det er et utrolig godt miljø her. Alle er støttende og inkluderende, og jeg har lært veldig mye, sier Connie Sørpebøl, og nevner et eksempel fra den tiden hun fremdeles følte seg «temmelig grønn», som hun uttrykker det.

– Jeg skulle bore et hull til et jordingspunkt. Da satt jeg og stirret på karosseriet i fem minutter, og tenkte at her kommer jeg til å rote det til. Da fikk jeg beskjed om å kvinne meg opp og komme i gang med boringa. Selvsagt gikk det bra.

Endelig mekaniker

Connie Sørpebøl har bare godt å si om læretiden hos Aasum Bil AS. Mesteparten av læringen har foregått på verkstedet, mens totalt 10 dager har vært fagkurs på Hamar i regi av Bilbransjens opplæringskontor. Fagprøven gikk over fire dager, og Connie Sørpebøl var ikke spesielt nervøs på forhånd.

– Jeg tok det egentlig som en vanlig arbeidsdag. Det eneste som var litt annerledes var at to eksterne, ukjente personer gikk rundt og inspiserte det jeg gjorde, sier damen, som forteller at den første oppgaven var å bytte registerreim på en VW Golf.

De fire dagene var verken spesielt krevende eller intense, synes Connie Sørpebøl. Hun måtte montere ekstralys, foreta en firehjulskontroll og en vanlig full service, og en del andre oppgaver som hun ikke husker hva var i farten.

– Jeg fikk bestått, og det var det viktigste. Og positive tilbakemeldinger fra sensorene. Nå er jeg endelig mekaniker, smiler Connie Sørpebøl.