Espen Berglund er født med bensin i blodet. Han har skrudd på biler siden han var liten guttunge. I høst begynte den erfarne bilmekanikeren på verkstedet til Aasum Bil AS.
– Fattern drev masse med biler hjemme på Svullrya. Han var entrepenør, og jeg fikk være med på verkstedet hans og plukke på gressklippere og gamle traktorer omtrent fra jeg lærte å gå. Du kan si at jeg vokste opp i ei verktøykasse smiler Berglund.
Skogbruksagronom og bilmekaniker
Espen Berglund kom til verden for 46 år siden, og vokste opp i Finnskogens hovedstad. Foreldrene hans bor fortsatt på Svullrya, og Berglund selv har både eierinteresser i den etter hvert så berømte puben Ettertanken, og skogeiendommer på Rotneberget.
Utdanning som skogbruksagronom og med tiden bilmekaniker brakte den unge finnskogingen til mer sentrale strøk.
– Det var skolegangen på Sønsterud som dro meg fra skogen, sier Berglund, som også har rukket å bli far til tre unge jenter, som i dag er henholdsvis 14, 16 og 19 år gamle.
Sjel i gamle Mercedeser
Espen Berglund har forkjærlighet for Mercedes, og verktøykassa full av erfaring fra bilbransjen. Han jobbet blant annet åtte år hos gamle Glåmdal Bilsenter, han har noen år som verksmester hos Veflen entrepenør på Skarnes, og sist halvannet år som ettermarkedssjef hos Kongsbil AS. Nå har han jobbet hos Aasum Bil AS, og trives som bare det.
– Volvo 142 og Mercedes er de bilene jeg har hatt mest interesse av. Er vel 142 som jeg har hatt desidert mest erfaring med.
Til daglig kjører Berglund en snart 15 år gammel Mercedes Viano.
– Det er en fenomenal bil. En slags lukses-Vito. Far hadde mange gamle Mercedeser, og det er noe spesielt med dem. Det er sjel i de bilene.
Isracing er et kick uten like
I litt yngre dager var Espen Berglund blant de ytterst få som drev med isracing her i Norge. Miljøet for denne motorsykkelsporten er så lite her til lands, at han måtte til Sverige for å finne en klubb der han kunne konkurrere.
– Det er en sinnsyk artig motorsport. 150 kilometer i timen på blå is, det er et kick uten like, sier Espen, som parkerte sykkelen for godt i 2007.
Nå er det rally det handler om, og det var faktisk eldstedatteren Margit som fikk far til å børste støv av gamle motorsportinteresser.
Marit er kartleser
– Hun var vel ikke mer enn tre, fire år da vi satt og så på rally på TV. Plutselig sa hun at pappa, dette skal vi gjøre når jeg blir stor. Jeg tenkte jo at det der går selvsagt over, men det har det ikke gjort. Jeg måtte pent kjøpe meg en rallybil, en gammel Ascona B, som jeg brukte et år på å sette i stand. Nå er hun med som kartleser, og gleder seg like mye til romjulsrally i Sverige og Finnskogrally som jeg gjør. Vi har det utrolig artig sammen, sier Espen Berglund.
Skrur på bottensterk motor
Asconaen til rallyduoen er utstyrt med en åtteventiler, toliters motor som yter omkring 180 hestekrefter. Men hjemme på Roverud har Berglund et lite verksted. Der skrus det for tiden på en 2,4 liter, 16 ventilers motor, som kommer til å bli bottensterk, som han sier.
– Det kommer litt av på hvordan jeg justerer kamma i motoren og turtallsregisteret, men et eller annet sted mellom 250 og 300 hester blir det nok. Bilen kommer til å sparke fra seg.