Hva kan du gjøre for å påvirke drivstofforbruket? Som vi alle har fått med oss, har prisen på drivstoff steget betraktelig de siste årene.
Drivstoffprisene får man ikke gjort så mye med, men man kan selv påvirke drivstofforbruket på eget kjøretøy. Atle Aasum hos Aasum Bil AS har noen gode råd til deg, så bilen din både er økonomisk og miljøvennlig.
Tett luftfilter øker forbruket
Vi ser ofte i forbindelse med EU-kontroller at biler ligger tett oppunder eller over det Statens vegvesen har som krav med tanke på utslipp av CO2 og Nox-gasser. I mange tilfeller er det noe så enkelt som luftfilteret som er synderen. For å få en optimal forbrenning må forholdet luft / bensin være ideelt. Kjører man med et tett/dårlig luftfilter kan man gjerne sammenligne dette med at du eller jeg skulle puste med et skjerf foran munnen. Resultatet vil være at bilen går med et feil blandingsforhold, noe man kan beskrive som en tilnærmet «Choke»-funksjon. Dette har i aller høyeste grad innvirkning på både forbruk, miljø og ikke minst din og min lommebok. Enkelt forklart,en motor med dårlig lufttilstrømning eller en kald motor har et vesentlig høyere forbruk enn en motor som har driftstemperatur og forutsetningene for en optimal forbrenning inntakt.
Alle biler har godt av en service
I dag har de fleste familier to biler i husholdningen. Gjerne en som brukes til litt lengre turer og en som mest brukes innenbys. Med dette mener jeg: Til og fra barnehage/skole, til butikken og tur/retur jobb. Med andre ord mye småkjøring lokalt i nærmiljøet. Man kan jo spørre seg om viktigheten av å ta service på nettopp denne? Den går jo ikke så mange kilometer i året. Det er nettopp derfor denne også bør prioriteres på lik linje med den man anser som bil nr 1. Mye «småkjøring» er ikke det en bilmotor ønsker seg mest av alt. En katalysator skal f.eks. ha en driftstemperatur på 400-600 grader før den begynner å virke som tiltenkt.
Pro-Tec renser opp drivstoffsystemet ditt
Vi anbefaler på våre servicer å fylle på et tilsatsmiddel som heter Pro-Tec i bensin/dieseltanken. Dette er et tilsatsstoff som løser opp og fjerner slagg og avleiringer i drivstoffsystem og forbrenningskammer. I tillegg har det en positiv effekt for renbrenningen av katalysatorer og partikkelfilter. Vi kan gjerne kalle det motorens astmamedisin.Pro-tec har også en forebyggende effekt på EGR ventilen. EGR ventiler (eksosgjenvinning i forbrenningsprosessen) er også en kjent problematikk i verkstedbransjen. Ofte blir disse fulle av sot og avleiringer, noe som gjør at den ikke fungerer optimalt.
Jeg skal ikke gå i detalj på alle problemstillinger rundt avgass/forbruk , det er ikke min hensikt. Min intensjon er vel heller å belyse at man med enkle grep kan være med på å spare både miljø og egen lommebok. Ved å sørge for at vi har en «ren» motor unngår vi på sikt mange uforutsette og høye verkstedsregninger. Med dagens utslippskrav er bilmotoren fullstappet med teknologi for å redusere nettopp dette til et minimum. Det er opp til både deg og meg å sørge for at forutsetningene for dette ligger best mulig til rette. Er ikke forutsetningene til stede virker det mot sin hensikt både for miljøet og ikke minst din og min økonomi. Det er nå dessverre slik at skal man spare penger og miljø på sikt, må man dessverre også bruke litt for å oppnå dette. Kontakt oss gjerne for en service, det har både du og bilen din godt av 🙂