LED lys er både stilige, effektive og strømbesparende. Men de kalde LED-pærene smelter ikke snø og is slik som de gammeldagse glødelampene. Det kan være et problem på vinterføre, sier den erfarne mekanikeren John Ivar Tomter hos Aasum bil.
Lyser lengre enn gammeldagse pærer
– Det har skjedd mye med LED-teknologien de siste årene. Pærene lyser lengre og sterkere, adaptive lys følger rattutslaget, og moderne kjørelys blender ned av seg selv når det trengs. Og LED-lys blir stadig rimeligere, sier Tomter, og forteller at i motsetning til gammeldagse halogen- og litt mer moderne xenon-pærer, skal LED-lykter kunne lyse i så mange tusen timer at de mest sannsynlig overlever bilen de er montert på.
Avgir ikke varme
– Problemet med LED-lys er at de ikke avgir varme. Dermed smelter ikke snøen, men legger seg tvert imot som en stadig tykkere belegg over lyktene. Selv om det ofte bare er kjørelysene i frontlyktene som er LED, vil lyktene uansett være gjengrodd av snø fordi fjernlyset ikke klarer å varme opp lyktene raskt nok, sier Tomter, som mener baklykter med LED-pærer er et enda større problem.
– Det er naturligvis vanskeligere for bilføreren å oppdage at baklysene er tildekket. Det kan i verste fall få alvorlige konsekvenser. Det er vanskelig nok å oppdage bilen foran i mørke og snøkav, og hvis bremselys og varsellys i tillegg er snødd igjen, kan det være veldig liten tid til å reagere.
Fram med snøkosten
John Ivar Tomter forteller at det foreløpig er lite å gjøre med dette problemet. Men siden LED blir stadig mer vanlig, ikke bare her i Norge, men også på større og viktigere markeder med kalde og snørike vintre, håper han at slike lykter om ikke alt for lenge vil bli utstyrt med en eller annen tineanordning.
– Problemet blir i alle fall mer og mer åpenbart, og det går i det minste an å håpe at de store produsentene vil gjøre noe med dette. I mellomtiden er det ikke noe annet å gjøre enn å finne frem snøkosten og isskraperen.