Veteranens råd mot rust

Asbjørn Ottesen på sin strøkne og rustfrie 73-modell BMW R600, som han kjøpte for 25 år siden av Ivan Aasum.

Asbjørn Ottesen kan det meste om hvordan man tar vare på et kjøretøy. Ikke minst hvordan du kan bekjempe rust. Han har oppunder 60 års erfaring fra bilbransjen, og er supervikaren som trår til når det trengs hos Aasum Bil.

– Jeg begynte hos Alf Lundgren i 1962. Den gang sørget vi for å understellsbehandle alle de nye bilene vi leverte. På den tiden hadde vi ikke noen løftebukker, så vi heiste opp bilene i bakkant til støtfangeren omtrent sto i bakken, og så sprøyta vi på alt det fettet vi kunne, sier Ottesen, som nylig fylte 75 år.

Understellsbehandling må til

I dag er det mer et unntak enn en regel at nye biler blir understellbehandlet, men Ottesen slår gjerne et slag for den gamle og velprøvde rustbeskyttelsen.

– Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, det har vel sikkert noe med galvanisering og moderne materialer å gjøre. Men jeg sørger i hvert fall for å få behandlet alle bilene i familien, sier Ottesen, og minnes den gangen det tok tre dager å understellsbehandle en personbil.

– Det var i andre halvdel på 60-tallet, da Tectyl-behandlingen kom. Da måtte vi steamrense bilen under og den måtte bli knusktørr før vi kunne legge på belegget.

– Det er mye enklere nå. Det har kommet et ganske nytt middel, Lanolin, som er basert på sausefett. Det angriper rusten, og er mye mer effektivt og lettere å jobbe med enn det vi brukte i gamle dager. Det koster litt, men det er mye billigere enn å måtte reparere rust på understellet.

Vask en gang i uka

Det er ikke bare understellet på bilene til familien Ottesen som får kjørt seg. Ser Asbjørn det minste tegn til steinsprut eller andre uhumskheter, er det fram med lakkflaska.

– Det trenger ikke være mer enn et knappenålshode. Hvis lakkskader som dette ikke blir utbedret, så kan rusten få tak før du aner det. Og det er enkelt å fikse. Det holder med ørlite lakk på en tannpirker eller synål, så er skaden reparert, sier Ottesen, som slett ikke er glad i alt saltet som pøses på veiene vinterstid.

– Biler som sjelden blir vasket om vinteren er mye mer utsatt for rust, særlig på bakluka. Hvis du kjører mye i salt, bør du vaske bilen minimum en gang i uka. Og hvis du bruker en vaskehall, bør du bruke et program med avfetting og underspyling. Da får du vekk skitten under bilen også.

Polering minst to ganger i året

Det er ikke bare salt som kan sette seg i kroker og kriker på bilen. Også asfaltrester og andre uhumskheter kan gjøre stor skade på lakk og karosseri om det blir sittende. Derfor er avfetting obligatorisk, ifølge Asbjørn Ottesen.

– Hver vask bør begynne med en runde med avfettingsmiddel. Men sørg for at avfettingen får virke et par minutter før du spyler det av. Da rekker det å løse opp det som finnes av skitt på bilen.

For Ottesen handler ikke polering bare om at bilene hans skal være skinnende rene og blanke.

– Polering er den viktigste beskyttelsen for lakken. Det er en obligatorisk del av vårrengjøringen, for da tetter du igjen alle porer og småriper i lakken. Men like viktig er det å sørge for at bilen er nypolert før vintersesongen. Da blir det mye lettere å holde bilen ren og saltfri gjennom vinteren.