Aasum Bil satser på el-biler. Bilparken i Norge er i forandring. Forbrenningsmotorer blir byttet ut med elektriske motorer, og ventiler er byttet ut med battericeller.
I mange tilfeller er det ikke enten eller, men både og. Dette setter større krav til kunnskap for de som skal ta vare på bilen din. Hos Aasum Bil er de nå klare til å ta imot moderne el-biler og hybridbiler.
El-bil kompetanse
To av mekanikerne hos Aasum Bil er nå el-bil eksperter. Både daglig leder, Atle Aasum og Jon Ivar Tomter har vært på kurs og skal kunne gjøre det aller meste på din el-bil eller hybridbil.
«Det er viktig at forbrukere skjønner hva en el-bil er. I både el-biler og hybridbiler er det batterier med høyvoltsystem. Dette skal ingen leke med, og reparasjoner skal utføres på verksted», sier Atle Aasum.
Drifta som er spesiell
På en el-bil er det drifta som er spesiell. Bremser, støtdempere og mange andre deler er som på vanlige biler. Likevel skal man tenke på at man ikke har noen drivreimer på disse bilene, så mye er elektrisk på disse bilene. Hos hybridbilene er det litt annerledes, for på disse bilene har man også en vanlig motor.
Skrur på alle biler
Aasum Bil satser på el-biler. «Vi er gode på alle modeller, og dette gjelder også el-biler og hybrid biler. Vi følger punktene som produsentene har satt opp, om det er en spesiell reparasjon, eller en service. Garantien er også gyldig, selv om du skulle velge annet verksted enn merkeverkstedet», fortsetter Atle. Etter hvert som el-bilene også blir eldre, er kundene mer interessert i at ikke merkeverkstedene tar over servicen av bilene.
Gjør nesten alt
Din bil er i gode hender hos Aasum Bil, og de har kunnskap om det aller meste. Likevel er det noe de ikke gjør på el-bilen din eller hybriden din.
«Vi kan ikke bytte batteripakker. Disse batteripakkene består av mange battericeller, og om det blir feil på disse, må du innom merkeverkstedet ditt» kan Atle fortelle, «men det er sjelden noe skjer med disse batteripakkene. De har like lang garantitid som en vanlig motor, og det har vist seg at dette er robuste motorer, som også tåler tøffe norske vinterer», avslutter Atle.