Atle Aasum er ingen kontorist. Han trives best med olje og skitt på fingrene. Han skrur gjerne på alt som har bevegelige deler.
Kontoret til Atle Aasum er ikke som andre sjefskontor. Det finnes nemlig ikke.
– Du tjener ikke penger på et kontor, smiler sjefen for Aasum Bil.
Motordur – det beste jeg vet
Det har gått et par år siden Atle Aasum overtok bilverkstedet som faren Ivan startet på 80-tallet. Den gang holdt verkstedet til «nede i gata», der det nå er parkeringsplasser etter den nedbrente bensinstasjonen i sentrum.
– Jeg jobbet der et par år før militærtjenesten. Etter det jobbet jeg i noen år som verksmester på Polimoon her i byen før jeg igjen begynte å arbeide for min far. Da han gikk bort i 2015 var det naturlig for meg å drive butikken videre.
– Jeg er jo en av de gjenlevende dinosaurene som ønsker å opprettholde fokus på god kundekontakt og service, smiler han.
– Alt som durer er gøy!
Den nye Aasum-bilen
I det lille spiserommet i andre etasje er det glassvindu med utsikt ned til verkstedhallen. På en av bukkene står en legendarisk og ikonisk, hvit og lysegrønn folkevognbuss. Den kom opprinnelig fra Brasil, men Atle fikk tak i bilen i Sverige, og kjørte den hjem til Kongsvinger.
– Den vakte oppsikt, skal jeg si deg. Med en gang vi stoppet, stimlet folk rundt bilen, sier Atle, og forteller at dette skal bli den nye Aasum-bilen.
– Den skal bli klar i god tid før sommeren.
Liker gamlemåten
Det er ikke tilfeldig at Atle valgte et klenodium til kjøretøy som sin nye firmabil. Aasum Bil er nemlig kjent, langt utenfor distriktet, for å være svært dyktige med veteranbiler.
– Vi har flere kunder som kommer helt fra Larvik og Tønsberg for å få stelt med veteranbilene sine. Det er mange verksteder som er skeptiske til å ta i noe de ikke kan koble til et moderne diagnoseverktøy. Men det er jo bra for oss som liker å jobbe på gamlemåten, sier Atle, og viser oss en tyskprodusert IFA 52-modell.
– Den er bygget av tre. Denne er det ikke mange igjen av!