– Du trenger ikke dra til Oslo eller Brumunddal om det skulle skje noe med elbilen din. Vi reparerer og utfører service på alle elektriske biler, og med akkurat samme garanti som på merkeverkstedene, sier Atle Aasum hos Aasum bil på Kongsvinger.
– Det er mange som tror de må på merkeverksted med elbilen sin, men det er helt feil. Vi har all spesialkompetanse, utstyr og godkjenning for å utføre både reparasjoner, service og EU-kontroll på alle elbiler, og vi har de samme, lave prisene uansett hva slags type bil det er snakk om, forsikrer Atle Aasum.
Begynner å dra på årene
Det blir som kjent stadig flere el-biler her i landet. Ved utgangen av 2018 var det registrert 200.192 elektriske person- og varebiler i Norge. Det ble solgt 46 092 nye elbiler i Norge i 2018, hele 31,2 prosent av bilsalget. Nesten en av 10 nyere bruktbiler som annonseres på nettet her i distriktet er helt elektrisk.
– Det begynner å bli noen år siden elbilsalget tok av for alvor, og en del av disse bilene begynner å dra på årene. Tesla solgte for eksempel nesten 2.000 eksemplarer av Model S i 2013. Det blir en del slitasje på en syv år gammel bil, og det kan fort bli dyrt å reparere slike biler på et merkeverksted, mener Aasum.
Ofte problemer med bremsene
For selv om elektriske biler baserer seg på vedlikeholdsfrie litium Ion-batterier, og derfor har ikke har på langt nær så mange bevegelige deler som de fossildrevne, betyr ikke det at du slipper unna service, vedlikehold og reparasjoner.
– Du slipper å skifte registerreimer og tennplugger, og en elektrisk motor bruker verken motorolje eller luftfilter. Men du kommer likevel ikke unna vanlige skader som rust, tekniske feil og slitte bremser. Bortsett fra motoren er det like mange deler som slites og som må sjekkes jevnlig, sier Aasum, og forteller at særlig bremseproblemer er en gjenganger hos elbiler.
– Elektriske biler bremser automatisk når du slipper gassen, og dermed slipper du å bruke bremsepedalen. Dette kan gi store problemer med rust på bremsene.