Bortsett fra det du selv kan regulere med høyrefoten, handler det først og fremst om kjøremønster, friksjon og luftmotstand. Atle Aasum har gode tips om hvordan du kan spare dyre og edle dråper når pumpeprisene går av hengslene.
-Jeg er akkurat like oppgitt over de høye drivstoffprisene som alle andre, og håper innstendig at tingene snart blir normale igjen. Men det er faktisk en del du kan gjøre for å spare noen kroner her og der på drivstofforbruket. Stikkordet er friksjon og luftmotstand, i tillegg til kjøremønsteret ditt, sier sjefen for Aasum Bil AS.
Tenk drivstofføkonomi
Det første og beste drivstoffsparerådet til Atle Aasum er å løfte på gasspedalen.
-Det er veldig mye å spare på å redusere hastigheten og legge om til en mykere kjørestil. Gasspådrag koster mange dyre dråper, og for deg som ønsker å holde forbruket nede, gjelder det å kjøre så mykt og jevnt som mulig. Se så langt framover veien du klarer, og forsøk å lese trafikkbildet slik at du kan unngå unødige akselerasjoner og nedbremsinger. Og hvis du reduserer hastigheten noen få kilometer i timen, kan du spare masse drivstoff, sier Aasum, som har et ekstra tips til de som har kjøretøy med manuelt gear.
-Bruk så høyt gear som mulig. Jo høyere gear, jo lavere forbruk. Du har mye å spare på å ikke dra motoren for langt på hvert trinn når du øker farten. Kjør etter turtelleren, og skift gear ved 2500 omdreininger hvis du har en bensinbil og 2000 hvis du kjører diesel.
Hold bilen din i orden
Det kommer sikkert ikke som noen stor overraskelse at verkstedsjefen er opptatt av at du bør holde bilen i orden.
-Dette har mye å si for drivstofføkonomien, også. Olje, luftfilter og tennplugger påvirker forbruket av drivstoff mye mer enn folk er klar over. Dårlig olje betyr mer friksjon i motoren og dermed høyere forbruk av drivstoff. Et møkkete og slitt luftfilter vil også ha stor effekt på forbruket og tennpluggene sørger for at motoren fungerer som den skal, sier Aasum, som mener at jevnlig ettersyn og vedlikehold er en lav pris å betale for å holde drivstoffutgiftene nede.
-Dessuten er jo bil en investering for de fleste av oss. Det lønner seg på alle måter å ta vare på investeringen.
Ta av takstativet når du ikke trenger det
Takbokser og takstativ kan være gull verdt når du skal på tur, men koster deg dyre og unødvendige dråper når du ikke trenger det. En takboks kan øke forbruket med så mye som 10 prosent.
-De fleste av disse stativene og boksene er enkle å ta av og på, og selv om du skal på hytta igjen neste helg, så vil du spare masse penger på de få minuttene det tar og det lille ekstra bryet det er å gjøre denne lille jobben. Det samme med unødig vekt. 50 kilo ekstra øker forbruket med rundt to prosent. Du finner sikkert plass i garasjen til den unødige dødvekten du har i bagasjerommet, sier Atle Aasum.
Sørg for riktig trykk i dekkene
Dekktrykket har stor betydningen for drivstofføkonomien, ifølge Atle Aasum.
-Tommelfingerregelen er at jo høyere rullemotstanden, jo høyere forbruk. For lite luft i dekket kan øke drivstofforbruket adskillig. De fleste dekk lekker normalt litt luft, og du bør derfor sjekke trykket jevnlig. Minst en gang i måneden for å være på den sikre siden. Det er også stor forskjell på rullemotstanden hos de forskjellige dekktypene og fabrikatene. Dette kan være noe å se etter neste gang du velger dekk, sier Atle Aasum, som forteller at vinterdekk har mye dårligere rullemotstand enn sommerdekk.
-Dette kan være noe å tenke på for de som drøyer vintersesongen lengst mulig.